Publications & Presentations

Most recent outputs

Publications

____Monographs

  • Fassone, R. (2016). Every Game Is an Island. Endings and Extremities in Video Games, accepted for publication, Bloomsbury, New York.
  • Fassone, R. (2016). Cinema e videogiochi, accepted for publication, Carocci, Roma

____Peer-reviewed articles

____Editorial work

____Chapters in book

  • Fassone, R. (2015). La lunghissima marcia. Canabalt, i running game e Space Invaders. In Catolfi, A., Giordano, F. (eds.), L’immagine videoludica. Cinema e media digitali verso la convergenza, Ipermedium, Cesena, pp. 191-198. [Title traslation – The Longest Walk. Canabalt, running games, Space Invaders]
  • Malavasi, L., Fassone, R. (2015). La stagione postmoderna. In Carluccio, G., Malavasi, L., Villa, F. (eds.), Il cinema. Percorsi storici e questioni teoriche, Carocci, Roma, pp. 123-157. [Title traslation – The Postmodern Season]
  • Malavasi, L., Fassone, R. (2015). Dopo il postmoderno: il cinema contermporaneo. In Carluccio, G., Malavasi, L., Villa, F. (eds.), Il cinema. Percorsi storici e questioni teoriche, Carocci, Roma, pp. 159-192. [Title translation – After the Postmodern: Contemporary Cinema]
  • Fassone, R. (2015). L’avatar Bond. 007 eroe videoludico. In Pollone, M. (ed.), Il fenomeno James Bond, dalla letteratura al cinema. Percorsi metodologici e culturali, Bietti, Milano, in press. [Title translation – Avatar Bond. 007 as Video Game Hero]
  • Fassone, R. (2015). I controspioni. Parodie nel cinema bondiano. In Pollone, M. (ed.), Il fenomeno James Bond, dalla letteratura al cinema. Percorsi metodologici e culturali, Bietti, Milano, in press. [Title translation – James Bond Film Parodies]
  • Fassone, R. (2014). Essi ri-vivono. Il remake nel cinema horror americano contemporaneo. In Carluccio, G. (ed.), America oggi. Cinema, media, narrazioni del nuovo secolo, Kaplan, Torino, pp. 216-234. [Title translation – They Re-Live. Remakes in Contemporary American Horror Films]
  • Fassone, R. (2014). Film come evento mediale. La trilogia de Il signore degli anelli. In Carluccio, G. (ed.), America oggi. Cinema, media, narrazioni del nuovo secolo, Kaplan, Torino, pp. 235-253. [Title translation – Film as Media Event. The Lord of The Rings Trilogy]
  • Fassone, R. (2014). Sometimes They Come Back (Some of Them) Serialization, remaking, nostalgia. The case of Xbox Live Arcade. In Giordano, F., Perron, B. (eds.), The Archives. Post-Cinema and Video Game Between Memory and the Image of the Present, Mimesis International, Milano, pp. 125-138.
  • Caruso, G., Fassone, R., Ferri, G., Salvador, M. (2013). People, Places, Games: A Model To Analyse Location-Based Mobile Applications. In Tosoni, S., Tarantino, M., Giaccardi, C. (eds.), Media and The City: Urbanism, Technology and Communication, Cambridge Scholar Press, Newcastle Upon Tyne.
  • Carluccio, G., Fassone, R. (2013). Blood Simple – Sangue facile. In Manzoli, G. (ed.), Joel ed Ethan Coen, Marsilio, Venezia, pp. 44-64.
  • Caruso, G., Fassone, R., Ferri, G., Salvador, M. (2013). Persone, narrazioni, giochi. Un modello di analisi per app geolocalizzate. In Bisoni, C., Innocenti, V. (eds.), Media Mutations. Gli ecosistemi narrativi nello scenario mediale contemporaneo. Spazi, modelli, usi sociali, Mucchi, Modena, pp. 175-186. [Title translation – People, Places, Games: A Model To Analyse Location-Based Mobile Applications]
  • Fassone, R. (2013). Il passato degli eroi. Ri-mediazione e riutilizzo tra videogioco e fumetti: il caso di Max Payne, in Spagnoletti, G., Izzi, A., (eds.), Comic Book Movies. Percorsi nel cinema dei supereroi a stelle e strisce, Universitalia, Roma. [Title translation – Heroes’ Past. Remediation and Reuse in Video Games and Comics. The Max Payne Case]
  • Fassone, R. (2011). Senti questo respiro? Horror, fantastico e fantasmagoria sonora in Suspiria. In Meandri, I., Valle, A. (eds.), Suono/Immagine/Genere, Kaplan, Torino, pp. 81-93. [Title translation – Can You Hear Her Breathe? Horror, Fantastic and Aural Phantasmagoria in Suspiria]
  • Fassone, R. (2010). Giocare con i morti. Zombi, vampiri, videogame. In Carluccio, G., Ortoleva, P. (eds.), Diversamente vivi. Zombi, vampiri, mummie, fantasmi, Il castoro, Milano, pp. 219-225. [Title translation – Playing with the Dead. Zombies, Vampires, Video Games]

____Other selected articles

  • Fassone, R. (2015). Halloween. The Beginning. Manuale per uccidere i propri padri, in «Inland», 1.
  • Fassone, R. (2014). Achtung! Banditi! (A Milano). Carlo Lizzani e il poliziottesco, in «Mondo Niovo», 95.
  • Fassone, R. (2013). Clickable Cows and Virtual Egglplants. The Unbearable Lightness of Dumb Games, in «Link – Television Culture», 12.
  • Fassone, R. (2012). Mucche cliccabili e melanzane virtuali. La vertigine del videogioco stupido. In «Link – Idee per la televisione», 12, pp. 24-31.
  • Fassone, R. (2012). L’invidia del genere. Convenzioni, formule e mitologie generiche tra cinema e videogioco. In «Segnocinema», 176.
  • Caruso, G., Fassone, R. (2012). Gordon Calleja, In-Game- From Immersion to Incorporation. In «Game. The Italian Journal of Game Studies», 1(2).
  • Fassone, R. (2011). L’iPhone e la fionda. Angry Birds e il grado zero del (video)giocare. In «Turin Dams Review», 1.
  • Fassone, R. (2011). Il medium ludico. In «L’indice dei libri del mese», 3
  • Fassone, R. (2009). Il videogioco tra narrazione, consumo e gameplay. In «Il lavoro sul film», 1.

____Other media

  • Il cinema popolare Italiano, DVD Documentary on Italian genre cinema, released by Gruppo Editoriale l’Espresso, main writer and narrator, May 2015.

____Translations

  • Zimmerman, E. (2013). Preso in giro dal “cerchio magico”, in «Doppiozero», translation of Jerked Around by the Magic Circle, in «Gamasutra».
  • Ortoleva, P. (2012). Homo ludicus. The ubiquity of play and its roles in present society, in «Game. The Italian Journal of Game Studies» 1(1).
  • Alovisio, S., Carluccio, G. (2010). Rodolfo Valentino. Cinema, cultura, società tra Stati Uniti e Italia negli anni Venti, Kaplan, Torino. Translation supervisor.

Presentations and talks [Selected]

____2015

  • Conference: Central and Eastern European Game Studies, Jagiellonian University, Krakow, Poland. Paper presentation: Endgame. Closure, Endings, Extremities in Video Games.
  • Conference: Central and Eastern European Game Studies, Jagiellonian University, Krakow, Poland. Workshop presentation: Every Game is a Meta-Game. Playing with, around, and about authority.
  • Conference: GSALF, Université de Paris 13, France. Round table on European game studies.
  • Conference: DiGRA 2015 – Diversity of Play, Leuphana University, Lüneburg, Germany
    Paper Presentation: Game Studies in the Cinquecento (with William Huber).
  • Conference: Game History Annual Symposium, Grande Bibliothèque, Montréal
    Presentation: Game Studies in the Cinquecento (with William Huber).

_____2014

  • Conference: Critical Evaluation of Game Studies, University of Tampere, Finland
    Paper Presentation: Authority and The Machine. Thoughts on The Role of The Player in A Proceduralist Reading of Gameplay.
  • Conference: 10th NECS Graduate Workshop. Media Archeology and the Digital Era, Università di Udine, Italy.
    Paper presentation: Don Quixote and Grandma’s Cookbook. Ideology and Rhetoric of Emulation: The Case of MAME.

____2013

  • Conference: XIX Convegno internazionale di studi cinematografici. Cinema, virtualità & corpo, Università Roma Tre, Italy. Paper presentation: Le morti di Isaac Clarke. Considerazioni sui body genres videoludici.
  • Conference: DiGRA 2013, Georgia Institute of Technology, Atlanta, USA. Panel: G|A|M|E on Games. The Meta Panel. Organizer and speaker.
  • Seminar: L’aura non c’è. Un intervento sull’arte e il gioco (with Roberto Fassone), Fondazione Bevilacqua La Masa, Venezia, Italy.